تفاوت نایلون پلی اتیلن یک لایه و سه لایه

تفاوت نایلون پلی اتیلن یک لایه و سه لایه

پلی اتیلن (PE) چیست و برای چه مواردی استفاده می شود؟

پلی اتیلن یک پلیمر ترموپلاستیک با ساختار کریستالی متغیر و کاربردهای بسیار گسترده ای بسته به نوع خاص است. پلی اتیلن از دسته پلاستیک های پر مصرف و پر کاربرد در جهان است (هر ساله ده ها میلیون تن در سراسر جهان تولید می شود). فرآیندهای تجاری که باعث موفقیت روز افزون و چشمگیر پلی اتیلن PE شد ، در دهه 50 توسط دانشمندان آلمانی و ایتالیایی کارل زیگلر و جولیو ناتا توسعه یافت.

نایلون پلی اتیلن

نایلون از دسته  پلیمرهای  مصنوعی پر کاربرد بوده که برگرفته از پلی آمیدهای آلیفاتیک است که با توجه به کارایی آن طرفدارهای بسیاری دارد . نایلون های پلی اتیلن که یک محصول بسیار رایج و همچنین از لحاظ اقتصادی به صرفه است جهت بسته بندی محصولات در حوزه های گوناگون و با اشکال مختلف استفاده می شود  از نایلون های پلی اتیلن  )به عنوان یک محصول فوق العاده رایج و به صرفه به منظور بسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد .در مصارف صنعتی ،تجاری ،مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد دراین صورت کیفیت محصول کاملا حفظ می شود و مهم جذابیت بیشتری برای خریدار خواهد داشت . قطعا این محصول نیاز به چاپ نایلون با کیفیت و زیبا دارد تا ارزش تبلیغاتی خود را بدست آورد

نایلون آبیاری پلی اتیلن

یکی از انواع نایلون پلی اتیلن ، نایلون آبیاریست که برگرفته از پلی اتیلن سبک و در برخی کاربردها پلی اتیلن سنگین و یا از مواد بازیافت شده تولید می شود . این نوهع از نایلون ها قابل بازیافت هستند و از این جهت آلودگی برای محیط زیست ایجاد نمیکنند . نایلون های پلی اتیلن آبیاری بسیار پر کاربرد هستند اما عمده استفاده از این محصول در حوزه کشاورزی و یا ساخت و ساز است که جهت سفت کاری از آن بهره می برند . در صنعت حمل و نقل نیز نایلون های پلی اتیلن کارایی دارند ، از قبیل کاربرد در حمل و نقل جهت حفظ سلامت بار از آسیب های خارجی و یا در بسته بندی اسباب منزل و یا هر محیط دیگر ، همچنین به عنوان پوششی برای سقف ها به جهت محافظت از نفوذ گرما و یا سرما و در برخی موارد به عنوان یک عایق برای قسمت های بیرونی ساختمان و در کشاورزی در جهت آبیاری به کار برده می شود .

نایلون شیرینگ پلی اتیلن

یکی دیگر از انواع نایلون پلی اتیلن که در قسمت های تولید و بسته بندی در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد نایلون پلی اتیلن شیرینگ می باشد . استفاده از این نوع نایلون های پلی اتیلن به این صورت است که بعد از قرار گرفتن روی محصول مورد نظر به وسیله حرارت وکیوم می شوند . این نوع از نایلون پلی اتیلن (شیرینگ) بعد از مواجهه با دمایی حدود ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد حالت خود را تغییر داده و در این حالت میتواند به عنوان یک محافظ خوب و ایمن بر روی محصول عمل کند .

این نوع نایلون های پلی اتیلن در ابعاد متفاوتی به تولید می رسد و این نکته قابل توجه است که طول و عرض محصولات و همچنین تعداد لایه های استفاده شده در این نایلون ها با توجه به کاربرد آن ها در صنایع گوناگون متفاوت است و این تفاوت در مشخصات و تعداد لایه ها با توجه به درخواست مشتری و کاربردی که برای متقاضیان دارد در تولید این نایلون ها ی پلی اتیلن (شیرینگ) در نظر گرفته می شود .

انواع نایلون های پلی اتیلن شیرینگ

نایلون های پلی اتیلن شیرینگ بطور معمول در دو نوع تولید می شوند . در یک حالت بصورت یک لایه و یا بصورت دو لایه در انواع گوناگون . تفاوت نوع یک لایه و دو لایه آن در افزایش کیفیت آن می باشد . با بیشتر شدن تعداد لایه ها کیفیت نایلون مورد استفاده بیشتر می شود . همچنین این نوع از نایلون های پلی اتیلن در عرض های مختلف نیز تولید می گردند که این عرض معمولا بین ۱۰ الی ۱۲۰ سانتی متر می تواند متغیر باشد . این نایلون ها علاوه بر عرض و تعداد لایه ها در ضخامت نیز متفاوتند . نایلون های پلی اتیلن شیرینگ می تواند ضخامتی بین ۳۰ تا ۲۰۰ میکرون داشته باشد .

همچنین این نایلون ها را می توان بنا بر درخواست مشتری در رنگ های گوناگون تولید کرد . یکی دیگر از علل پر کاربرد بودن نایلون های پلی اتیلن بصرفه بودن آن به لحاظ قیمت می باشد ، این نایلون ها را با قیمتی پایین در صنایع گوناگونی می توان مورد استفاده قرار داد .

یکی دیگر از تفاوت های  نایلون های پلی اتیلن یک لایه ولایه های بیشتر در صنایعی است که نیاز به استفاده از این  نایلون ها  بصورت پالتی باشد . در این موارد باید از چندین لایه از این نایلون ها استفاده شود تا کالای مورد نظر از هر نوع آسیب مصون بماند و قدرت حفاظت بیشتری داشته باشد .

کاربرد های نایلون پلی اتیلن شیرینگ

  • در بسته بندی لوازم آشپزخانه
  • بسته بندی رایانه ها و قطعات و لوازم جانبی آن
  • استفاده در صنایع کاشی و سرامیک
  • کاربرد در بسته بندی مبلمان
  • استفاده جهت بسته بندی در قطعات خودرو

تولید نایلون پلی اتیلن بصورت فیلم خام  

یکی از ویژگی های جالب توجه پلی اتیلن سبک قابلیت ترکیب آن با بعضی از مواد شیمیایی است که بعد از ترکیب میتوان در ضخامت و سایز های متنوع آن را تغییر داد . تولید فیلم پلی اتیلن معمولا در تعداد لایه های مختلف ، از یک الی پنج لایه صورت می گیرد که میتوان در حوزه های مختلف از آن استفاده کرد ، از جمله در صنایع بهداشتی ، دارویی ، غذایی و یا پزشکی . نایلون های پلی اتیلن به این علت به شکل فیلم تولید می شوند که حمل و نقل آن ها راحت تر صورت بگیرد . از رایج ترین کاربرد این نایلون های پلی اتیلن میتوان به کاربرد آن در گلخانه ها که معمولا بصورت دو لایه استفاده می شود  و همچنین در حوزه کشاورزی نام برد . این نوع نایلون را میتوان از پر مصرفترین انواع آن دانست .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× ارسال پیام در واتساپ