موارد استفاده سلفون در چه کالا هایی هست

تاریخچه ساخت سلفون (history of cellophaneh)

در سال 1900 براندنبرگ شیمیدان سوئیسی اولین بار ، با ریختن یک لیوان نوشیدنی برروی میز به ایده تولید پوششی برای دفع مایعات و عدم جذب آن رسید . وی در اولین قدم با امتحان ویسکوز به دنبال نوعی پوشش ضد آب بر روی سطح پارچه بود اما این لایه به راحتی از پارچه جدا شده و پارچه ضخامت بیش از حدی پیدا می کرد و به این ترتیب ایده اولیه را رها کرده و به دنبال راهی برای تکمیل اختراع خود بود . وی ده سال بعد با افزودن گلیسیرین به مواد موفق به کشف راز نرم شدن این مواد شد و سرانجام در سال 1912 اختراع خود را که ترکیب دو واژه سلولز و دیافان (به معنای شفاف) بود با نام “سلفون” به جهانیان معرفی نمود .

یک کمپانی آمریکائی به نام ویتمن نخستین بار در سال 1912 سلفون را در بسته بندی آب نبات به کار برد ، این کمپانی تا سال 1924 بزرگترین مصرف کننده سلفون وارداتی از فرانسه بود ، تا زمانی که نخستین کارخانه تولیدی سلفون در ایالات متحده آمریکا ساخته شد .

در ابتدای عرضه سلفون در آمریکا به دلیل ضد رطوبت نبودن سلفون این محصول طرفداران چندانی پیدا نکرد ، زیرا سلفون جهت بسته بندی محصولاتی که نیاز به عدم رطوبت داشتند مناسب نبود . تا زمانی که شیمیدانی به نام ویلیام هیل چارچ با ساخت لاک نیتروسلولز و استفاده آن در سلفون موفق به ساخت سلفون ضد رطوبت شد . سرانجام در سال 1927 سلفون ضد رطوبت به عموم معرفی شد و همین ویژگی سبب رشد سه برابری فروش این محصول شد . از مزایای سلفون استفاده در بسته بندی موادی مانند گوشت بود که با توجه به نوع پوشش سلفون تازگی گوشت و یا تغییر رنگ آن کاملاً در این بسته بندی قابل رویت بود .

 

ساختار شیمیایی سلفون chemical structure of cellophane))

سلفون فیلمی شفاف ساخته شده از سلولز بوده که دارای نفوذپذیری کمی در برابر اکسیژن ، رطوبت ، روغن و باکتری می باشد و همین ویژگی ها سلفون را به محصولی مناسب جهت استفاده در بسته بندی مواد غذایی تبدیل کرده است .

می توان گفت فرآیند ساخت سلفون نسبتاً پیچیده است . سلفون ساخته شده از سلولز بدست آمده از چوب ، پنبه ، شاهدانه و یا منابع دیگر است که در مرحله اول بصورت خمیری سفید رنگ است که حاوی 92 الی 98 درصد سلولز می باشد . این ماده خمیری ابتدا در محلولی قلیایی و دی سولفید کربن حل شده و تحت فرآیندی به نام جرم زدایی قرار می گیرد تا به محلولی نارنجی رنگ به نام ویسکوز تبدیل شود . ویسکوز بدست آمده از طریق شکاف در یک حمام مرکب از اسید سولفوریک و سولفات سدیم قرار گرفته تا ویسکوز به حالت اولیه خود یعنی سلولز برگردد . سپس فیلم بدست آمده از چندین حمام دیگر عبور کرده ، که یکی به منظور حذف گوگرد و دیگری جهت سفید کردن فیلم و حمام بعدی برای اضافه کردن گلیسیرین با هدف جلوگیری از شکننده شدن فیلم می باشد .

سلفون ها با اضافه شدن پوشش نیتروسلولز در برابر نفوذ بخار و رطوبت مقاوم می شود ، علاوه بر این با پوشاندن آن با موادی مانند پلی اتیلن مقاومت آن در برابر حرارت را برای استفاده در دستگاه های بسته بندی خودکار بالا می برند . همچنین سلفون تا اندازه ای در برابر اشعه نور خورشید مقاوم بوده اما قرار گرفتن در معرض اشعه در طولانی مدت می تواند به بافت آن آسیب برساند .

 

کاربرد سلفون در کجاست؟

سلفون از پر مصرفترین و رایج ترین محصولات مورد استفاده در صنایع گوناگون مخصوصاً در صنعت بسته بندی محصولات غذایی می باشد که این کاربرد از زمان اختراع تا کنون همچنان مورد توجه می باشد . اما استفاده از سلفون به عنوان یک محصول برای بسته بندی فراتر از بسته بندی محصولات غذایی رفته و می توان گفت تقریباً تمام محصولات مصرفی امکان استفاده از سلفون به منظور بسته بندی را دارند .

علاوه بر این سلفون کاربرد های متنوع دیگری نیز دارد ، از جمله استفاده در نوارهای چسب که از سلفون به عنوان ماده پایه برای محصولات خود استفاده می کنند و یا به عنوان روکش و پوششی در منازل و رستوران ها و پوشش کتب نیز کاربرد دارد . استفاده از سلفون های چاپی نیز در بسته بندی هدایا طرفداران فراوانی دارد . همچنین سلفون به عنوان سد نسبتاً نفوذناپذیر در باتری ها مورد استفاده قرار می گیرد . سلفون در حوزه پزشکی نیز ورود کرده و در لوله های دیالیز مورد استفاده قرار می گیرد . از دیگر کاربردهای سلفون استفاده در مراکز ماساژ و اسپاهای زیبایی جهت از بین بردن سلولیت و فرم دهی بدن می باشد .

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× ارسال پیام در واتساپ